A napelemes torony, amely szén-dioxid-semleges üzemanyagot gyárt
Európai kutatók olyan üzemanyag-előállító rendszert terveztek, amely vizet, szén-dioxidot (CO2) és napfényt használ a repülőgép-üzemanyag előállításához. A rendszert felállították és már ki is próbálták, mindez nagy előrelépés a légiközlekedési ágazat szén-dioxid-semlegessé tételében.
"Mi vagyunk
az elsők, akik egy teljesen integrált napkollektoros rendszerben demonstrálják
a teljes termokémiai folyamatláncot a víztől és CO2-tól a kerozinig" -
mondja Aldo Steinfeld, az ETH Zürich professzora. A repülőgép-üzemanyagok
napenergia felhasználásával történő előállítására a korábbi kísérletek
többnyire laboratóriumban történtek.
A légiközlekedési
ágazat felelős az éghajlatváltozást okozó globális antropogén kibocsátás
körülbelül 5%-áért. Mivel ez az ágazat nagymértékben támaszkodik kerozinra vagy
repülőgép-üzemanyagra, amely egy folyékony szénhidrogén üzemanyag, amit
jellemzően nyers kőolajból nyernek ki. Jelenleg nem áll rendelkezésre zöld
alternatíva a hosszú távú kereskedelmi járatok globális szintű ellátására.
"A napelemes
technológiánkkal megmutattuk, hogy ahelyett, hogy fosszilis üzemanyagokat
használnak, vízből és CO2-ból is elő tudunk állítani szintetikus kerozint. A
kerozin égetése során kibocsátott CO2 mennyisége egy sugárhajtóműben megegyezik
a napelemes erőműben történő gyártás során elfogyasztott szén-dioxid
mennyiségével. – mondja Steinfeld. "Ez teszi az üzemanyagot
szén-dioxid-semlegessé, különösen, ha közvetlenül a levegőből fogott CO2-t
használjuk összetevőként, remélhetőleg a nem túl távoli jövőben."
Az Európai Unió
SUN-TO-LIQUID projektjének részeként Steinfeld és munkatársai egy olyan
rendszert fejlesztettek ki, amely napenergiát használ fel csepfolyós
üzemanyagok előállítására, amelyek szintetikus alternatívái a fosszilis eredetű
üzemanyagoknak, például a kerozinnak és a gázolajnak. Steinfeld szerint a
napenergiával előállított kerozin teljes mértékben kompatibilis a meglévő
légiközlekedési infrastruktúrával az üzemanyag tárolására, elosztására és a
sugárhajtóművekben való végfelhasználására. Fosszilis eredetű kerozinnal is
keverhető. – tette hozzá.