Menü

palyazat
palyazat

A napelemes torony, amely szén-dioxid-semleges üzemanyagot gyárt

Európai kutatók olyan üzemanyag-előállító rendszert terveztek, amely vizet, szén-dioxidot (CO2) és napfényt használ a repülőgép-üzemanyag előállításához. A rendszert felállították és már ki is próbálták, mindez nagy előrelépés a légiközlekedési ágazat szén-dioxid-semlegessé tételében.

"Mi vagyunk az elsők, akik egy teljesen integrált napkollektoros rendszerben demonstrálják a teljes termokémiai folyamatláncot a víztől és CO2-tól a kerozinig" - mondja Aldo Steinfeld, az ETH Zürich professzora. A repülőgép-üzemanyagok napenergia felhasználásával történő előállítására a korábbi kísérletek többnyire laboratóriumban történtek.

A légiközlekedési ágazat felelős az éghajlatváltozást okozó globális antropogén kibocsátás körülbelül 5%-áért. Mivel ez az ágazat nagymértékben támaszkodik kerozinra vagy repülőgép-üzemanyagra, amely egy folyékony szénhidrogén üzemanyag, amit jellemzően nyers kőolajból nyernek ki. Jelenleg nem áll rendelkezésre zöld alternatíva a hosszú távú kereskedelmi járatok globális szintű ellátására.

"A napelemes technológiánkkal megmutattuk, hogy ahelyett, hogy fosszilis üzemanyagokat használnak, vízből és CO2-ból is elő tudunk állítani szintetikus kerozint. A kerozin égetése során kibocsátott CO2 mennyisége egy sugárhajtóműben megegyezik a napelemes erőműben történő gyártás során elfogyasztott szén-dioxid mennyiségével. – mondja Steinfeld. "Ez teszi az üzemanyagot szén-dioxid-semlegessé, különösen, ha közvetlenül a levegőből fogott CO2-t használjuk összetevőként, remélhetőleg a nem túl távoli jövőben."

Az Európai Unió SUN-TO-LIQUID projektjének részeként Steinfeld és munkatársai egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely napenergiát használ fel csepfolyós üzemanyagok előállítására, amelyek szintetikus alternatívái a fosszilis eredetű üzemanyagoknak, például a kerozinnak és a gázolajnak. Steinfeld szerint a napenergiával előállított kerozin teljes mértékben kompatibilis a meglévő légiközlekedési infrastruktúrával az üzemanyag tárolására, elosztására és a sugárhajtóművekben való végfelhasználására. Fosszilis eredetű kerozinnal is keverhető. – tette hozzá.